Eurologo ´97

 

Learning & Exploring with Logo
Sixth European Logo Conference
Budapest, Hungary
20-23 August, 1997

Las grandes ideas siempre tienen un origen. Hace más de un cuarto de siglo, en el Marco Tecnológico del MIT, Seymour Papert me mostró su Tortuga y me explicó la gran idea de Logo. Era un sueño, enseñar a los niños cómo pensar con las computadoras. El sueño se realizó muy pronto. Comprendiendo la relevancia histórica de las computadoras, miles de maestros encontraron esta idea estimulante para comenzar ...

Con este párrafo comienza el "prólogo" del Profesor Tibor Vamós (Miembro de la Acedemia Húngara de la Ciencia y Presidente de Honor de la Sociedad John von Neumann) a la Sexta Conferencia Europea de Logo celebrada recientemente en Hungría.

Desde estas humildes páginas, nuestra más sincera felicitación a la organización del evento que a tenor de los libros de actas, ahora en nuestro poder, ha gozado de un excelente nivel de participación con cerca de un centenar de experiencias, desarrollos, ... en el marco de una filosofía Logo de trabajo.

Al encontrarnos ante el evento LOGO más importante a nivel europeo, es lógico destaquemos éste e intentemos darle máxima difusión en espera del siguiente EUROLOGO ´99 (tiene carácter bianual) que, de no sufrir contratiempo alguno, se celebrará en BULGARIA, tras ganar por estrecho margen y reñida votación a nuestra vecina PORTUGAL que se quedó a un solo voto de ser los encargados del próximo congreso europeo.

Nuestra primera intención, nada más recibir las actas del Congreso Europeo, fue la de haceros partícipes de este inmenso caudal de información y experiencias, que venía a confirmar nuestra tesis de que Logo está ahora más vivo que nunca. Pero, a fe de ser realistas, es una tarea titánica el escanear con un OCR la totalidad de actas del Congreso y más aún su traducción al castellano.

De entre los trabajos presentados al congreso hemos selecciondao los SEIS siguientes, que ofrecemos a los usuarios de la página traducidos:
Logo for the illiterate programmers
K. Alexandrov, S. Supronov, E. Yakovleva
A new Latin American Logo version
Eduardo de Antueno, Carlos Grant, Ignacio Luppi
Exploratory Multimedia Software for Assistive Technology
S. Triantafillou,V. Ekonomou, Y. Kotsanis, S. Eoukouvinou, S. Spaneas
Multi Media & Microworlds in Teaching the Humanities
Beverley Crane
Drawing with the turtle Programme specially designed for students who have not yet acquired reading and speaking skills
Norma Ethel Beccerica de Cabana
Contextualizing continuous education in logo via internet
José Armando Valente

 Y aquí tenéis el índice con la totalidad de las ponencias y conferencias del Congreso:

Plenary lectures

 
Clashing Cultures
Richard Noss, Celia Hoyles
Twenty Reasons Why You Should Use Boxer (Instead of Logo)
Andrea A. diSessa
Tuning a logo-like environment to a knowledge domain
Bojidar Sendov, Evgenia Sendova
I beg your pardon turtles: Don't forget about data structures
Ivan Kalas, Andrej Blaho
Reasoning with Computers
Brian Harvey
Contextualizing continuous education in logo via internet
José Armando Valente
MATCh: a Multimedia Authoring environmenT for Children (an INCO-COPERNICUS European Community Program)
S .Triantafillou, J. Pixton, K. Kallenbach, 1. Kallas, M. Turcsányine, P. Pintelas, I. Nikolova

Paper Session: Mathematics - Science education

 
Exploring alternate strategies to build trigonometric concepts in Logo
Silvia Branco Vidal Bustamante, Fernando Braga de Almeida, Frederico Luis Cabral, Roni Cordeiro Zillig
Programming in Two Dimensions
Wallace Feurzeig
Dynamic representations of angle with a Logo-based variation tool: a case study
Chronis Kynigos
One approaeh to mechanic simulations in Logo
K. Alexandrov, S. Soprunov
LOGO: A mathematical message
Gabriela González A., Marina Kriscautzky L., Patricia Martínez F.
Increasing Confidence in Mathematics Ability Through Logo and Collaborative Learning
Anthony Jones
Misconceptions in Recursion: Diagnostic Teaching
John Close, Darina Dicheva
Research projects in Logo for high school students (ages 14-16)
Alexandra Yudina

Paper Session: Software Development

 
Design and play in Comenius Logo: A Microworld for designing and exploring games
Pavel Petrovic
Empowering Logo through a Component-Oriented Approach
Manolis Koutlis, Chronis Kynigos, Aggeliki Oikonomou, George Tsironis
Designing Educational Environments. Quicksand for Developers?
Andrej Blaho, Ivan Kalas
Multimedia in Comenius Logo an Example CD Player
Peter Tomcsányi
Object-Object Transformation Language and its Application to Games for Learning Computational Science Modelning
Eric Neumannn,Wallace Feurzeig, Peter Garik, Mían Collins
Logo for the illiterate programmers
K. Alexandrov, S. Soprunov, E. Yakovleva.
Exploratory Multimedia Software for Assistive Technology
S. Triantafillou,V. Ekonomou, Y. Kotsanis, S. Eoukouvinou, S. Spaneas
Space - Book - Screen: Exploring Developmental Microworlds
S. Triantafillou, Y. Kotsanis

Paper Session: Curriculum

 
Problems of Teaching Logo as a Part of Informatics
Valentina Dagiene
School Informatics in Logo Style: a Textbook Facing the new Challenges of the Bulgarian Informatics Curriculum
D. Dicheva, R. Nikolov, E. Sendova
Towards VALUE - A Virtual Almanac for Logo Users and Educators
Iliana Nikolova
Logo: This Side the Curricula and Beyond
Márta Koros -Mikis
Mathematics Software Development by Students for Students
Lena Papathomaidi, Vassilis Ekonomou, George Bariamis
Experimental IT education for lower secondary school using Windows and Comenius Logo
Monika Tomcsányiová, Peter Tomcsányi
Designing Logo pedagogy for elementary education
Márta Turcsányi-Szabó
Approaching Arts through Logo
Márta Turcsányi-Szabó

Paper Session: Learning process

 
Home learning: IT and the learning process
Ronald G. Ragsdale
Rethinking the School Curriculum for a Computer Animated Medium
Mícheál Ó Duill
The Instrument and the Other in The Construction of Knowledge - Study of a Logo Based Learning Environment
Afira V. Ripper
The Cultural Reason for Using LOGO as a Programming Language for Learning, Based on a Proper Redefinition for the Concept of Modern Literacy
Yehoshafat Shafee Give'on

Paper Session: Combinations

 
Logo to PostScript
Viadimir Batagelj
Drawing space-filling curves in logo
Viadimir Batageij
MATH +ART&DESIGN +? =LOGO
Andrzej Walat
LOGO at the movies or GIF animation the easy way
Erich Neuwirth